dinsdag 13 oktober 2009

De geschiedenis vervalsen.

In de cursus staat een deel geschreven over de geschiedenis vervalsen. Door de geschiedenis te manipuleren kon men de mensen een nationalistisch patriottisch gevoel geven. Men heeft in het verleden van geschiedenisverhalen, heldenverhalen gemaakt. Op de basisschool kregen jongeren les over vaderlandsliefde. De geschiedenislessen bestonden uit thema’s zoals bloed, ras en bodem. Deze lessen werden gegeven met als doel de kennis van het vaderland bij te brengen en te werken aan het karakter van de jongeren. Er waren echter bijbedoelingen bij deze methode van werken. (propaganda) Leiders probeerden kinderen en jongeren in een bepaalde richting te sturen. Jeugdbewegingen werden opgericht met als doel de jeugd op het rechte pad te houden met een ijzere militaire dicipline. Het doel was het creĆ«ren van de perfecte burger. (wuyts, 2005)

Wuyts,B. (2005). Over narren, kreupelen, doven en blinden: leven met een handicap Van de Oudheid tot nu. Leuven: Davidsfonds.

1 opmerking:

  1. Leen,

    Hier ga je wel erg kort door de bocht. Steek er gerust wat meer diepgang in en stoffeer je tekst met voorbeelden. Die zijn er te over. Je kan ze plukken uit de cursus of zelf op zoek gaan.
    De bron die je daar hebt (WUYTS) lijkt me daar zeer geschikt voor. Werk met het voorbeeld van de jeugdbeweging, maar argumenteer en illustreer (tekstueel, evenueel met beeld).

    Vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen