donderdag 3 december 2009

De beïnvloeding van de media

Het nieuws, de radio, de televisie, de krant, de magazines hebben een ongelooflijke invloed op de mensen. Er is recht van vrije meningsuiting maar vaak word er informatie verzwegen omdat met het publiceren van een artikel geld valt te verdienen. In de film Goodmorning vietnam komt heel goed in beeld dat Robin Williams opgedragen tekst moet verspreiden. De tekst en de muziek is gecensureerd. De zakelijke belangen primeren boven de kwaliteit van de informatie, de onafhankelijkheid van de berichtgeving en de maatschappelijke relevantie van de boodschap. In de film zie je dat Adrian Cronauer (Robin Williams) erg populair wordt bij de troepen in Zuid-vietnam. De manier hoe Adrian Cronauer met de luisteraars omgaat maakt de bevelhebbers woedend. Adrian cronauer heeft een invloed op de troepen van Zuid-Vietnam. Door op een komische manier om te gaan met het nieuws wordt het nieuws wel verspreid onder de bevolking. Zo wordt de bevolking toch met ‘waarheid’ op de hoogte gebracht.

In de film Jarhead komt een reporter de soldaten interviewen over hun leven in de woestijn. De jongens moeten van hun oversten zeggen dat ze blij waren om in het midden-oosten te zijn, dat ze topschutters zijn en dat ze trots zijn op missie te zijn. Ze mogen zeker geen details vertellen. Er ontstaat een discussie over de vrije meningsuiting bij de soldaten en één van de soldaten zegt dat de vrije meningsuiting in de grondwet staat geschreven. Hun overste zegt dat ze geen rechten hebben en dat ze eigendom zijn van het leger. The freedom of Speech is de basis van de democratie. De soldaten moeten verkondigen wat het leger graag laat zien. Als de soldaten meer zeggen dan dat wat voorgeschreven is krijgen ze problemen. Het leger snoert hen de mond. Het komt er op neer dat ze getekend hebben om soldaat te zijn en dat ze dus geen rechten meer hebben. Voor alles wat ze zeggen zullen ze boeten. In deze situatie willen ze het goede laten zien aan het publiek. Alles gaat goed en ze hebben geen problemen.

In het volgend beeldmateriaal zie je dat het Amerikaanse leger enkel het goede wil laten zien en dat Irak enkel de slachtoffers laat zien. Irak is ook bezig met de beïnvloeding van het publiek want ze laten soldaten zien in burgerkleren. (althans dat laten de Amerikanen ons geloven misschien is dit ook wel beïnvloeding). Dit is het manipulatieve karakter van de media. De media laat hier duidelijk op een verschillende manier gebeurtenissen zien. Het is tegengesteld beeldmateriaal en dat zorgt ervoor dat de mensen de oorlog in twijfel trekken. Wat is nu werkelijk gebeurd? Door verschillende perspectieven te bekijken krijgt het publiek een objectiever beeld van wat er in de wereld gebeurd.

De journalist heeft macht. Hij bepaald wat er al dan niet aan de bevolking wordt getoond. Hij bepaald de nieuwswaarde en de mediamisleiding.

Wat is waarheid? Wat is leugen? Heeft niet iedereen zijn waarheid? (gebaseerd op de axioma’s van Watzlawick) Iedereen selecteert uit ‘de waarheid’ om zijn waarheid te creëren? Bestaat de term objectief wel? Wanneer spreek je van objectiviteit? Het artikel dat ik nu geschreven heb is ook niet objectief. Want ik heb me gebaseerd op filmmateriaal dat ook maar 1 kant van het verhaal belicht. Ook mijn kijk op nieuws zal verdoken zijn in het artikel. Volgens mij is subjectiviteit niet te vermijden.

Wydooghe, B. (2009). Hoofdstuk 4, basisprincipes van de historische kritiek: Noam Chomsky en de media. Katho: Kortrijk.

1 opmerking:

  1. Het is volgens mij quasi onmogelijk om volledig objectief wat er gaande is in de wereld weer te geven. Wat mij bijvoorbeeld opvalt als ik een krant lees is dat als er een misdrijf gepleegd door een autochtoon de naam van de dader vermeld wordt, terwijl als een misdrijf gepleegd wordt door een allochtoon er geen naam wordt vernoemd. Er zijn ook altijd twee kanten aan een verhaal waarbij de journalist meestal de meest commerciële kant zal kiezen en publiceren. Sensatie verkoopt nu eenmaal veel beter en dat moet gebracht worden. Uit de leescijfers van de CIM blijkt dat Het Laatste Nieuws, een krant die doorgaans met sensatie wordt geassocieerd, de populairste krant blijft met 1.081.000 lezers, een stijging van 1.6% tegenover 2007-2008 (De Standaard, 15 september 2009). Weinig mensen stellen zich nog vragen bij wat ze te horen, te zien of te lezen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen